Asszertivitás – nemet mondás a munkahelyen

Asszertiv kommunikáció – divatos kifejezés, sokszor hallottunk már a fontosságáról, mégsem olyan egyszerű a gyakorlatba ültetni. Az asszertívitásnak sok régete van és sokféleképpen meg lehet közelíteni. Beszéljünk most az asszertív kommunikáció egy apró, de annál fontosabb szeletéről, a NEM-et mondásról.

Naponta átlagosan 30 000 döntést hozol, és amikor döntesz, az alapvető kérdés mindig az, hogy mi mellett és mi ellen döntesz, tehát mire mondasz igent és mire NEM-et. Gyakran, ha valamire igent mondasz, az azt jelenti, hogy a többi lehetséges megoldásra NEM-et mondasz. Tehát ha önmagaddal kapcsolatban kell döntened, akkor itt az a kérdés, hogy kire mondasz igent? Magadra vagy másokra? Lehet magadra NEM-et mondani rövid távon, mert úgy gondolod, hosszú távon ez neked mégis megéri. De vedd észre azt, ha akkor is NEM-et mondasz magadra és másvalakire igent, amikor az neked sem rövid sem hosszú távon nem éri meg. Akkor mégis miért olyan nehéz NEM-et mondani, mik az e mögött levő hiedelemek? Egyáltalán miért jó NEM-et mondani és hogyan csináljam azt? Ezekre a kérdésekre válaszolunk most.

Miért nem mondunk NEM-et?

A helyes határok meghúzása nem mindig könnyű, de vannak tényezők, amik nehezítik a NEM-et mondást: pályakezdőknél a tapasztalatlanság vagy az önbizalom hiánya, új munkahelyen a nem tisztázott elvárások és szokások rendszere vagy bármilyen szituációban, ahol az egyik fél kiszolgáltatottnak érzi magát és úgy gondolja, függ a másik féltől.

Aztán vannak vágyaink, amik befolyásolják a döntéseinket: áldozatot hozok, mert remélem hogy:

  • így majd elismernek,
  • előléptetnek,
  • fontosnak érezhetem magam,

és lehetnek félelmeink is: ha nem csinálom meg, akkor majd

  • kiközösítenek,
  • lustának tartanak,
  • azt hiszik, nem lehet majd rám számítani és én sem számíthatok a többiekre,
  • csalódást okozok a főnöknek.

Emellett vannak önmagunkról alkotott hiedelmeink is, példaul:

  • ezt csak én tudom jól megcsinálni,
  • ha én nem csinálom meg, senki nem fogja,
  • nekem többet kell bizonyítanom mint a többieknek.

Persze, az is lehet, hogy sokan nem tudják hogy hogyan lehet ezt jól csinálni. A múltban már mondtak párszor NEM-et és annak mindig rossz vége lett. Ez azért is lehet, mert nem mindegy hogyan, mikor és milyen szavakkal mondunk NEM-et. Képzeljük el, hogy a fönökünk új feladatot ad nekünk, mire mi a következő mondatok egyikével válaszolunk:

  • Ez túl sok nekem.
  • Ezt nem tudom megcsinálni.
  • Ez nincs benne a munkaköri leírásomban.

Nem biztos hogy minden esetben megértéssel és türelemmel fogja fogadni a főnökünk a választ.

Fontos továbbá a realitásvizsgálat is: Sok esetben van bennünk egy önkéntelen, tudattalan cselekvési minta… Például: igent kell mondanom ahhoz, hogy szeressenek, elfogadjanak. Ebből a tudattalan mintából pedig már következik is a cselekvés, hogy mindenkinek meg akarok feleni. Érdemes tudatosítani ezeket a rejtett mintákat és a cselekvés előtt megvizsgálni a realitást: Tényleg azért fognak szeretni, mert mindig igent mondok? Ha NEM-et mondanék, vajon mi történne?

Nem magától értetődő hogy tudunk hatékonyan és egyértelműen kommunikálni. Ez is egy készség, amit tanulni és fejleszteni lehet. Nézzük hát meg hogy miért és hogyan érdemes NEM-et mondani:

Miért jó NEM-et mondani?

  • Hitelesség: Ha nem mondasz NEM-et, honnan tudja a másik, hogy ez neked belül már nem oké? A másik fél nem gondolatolvasó.
  • Szükséges: A Covid miatti bizonytalanság, hibrid munkavégzés, munkaerőhiány, és még számtalan oka lehet annak, hogy egy cég túlpörgeti az alkalmazottait. Ha nem húzod meg a határaid ott, ahol neked még komfortos, akkor előbb-utóbb találkozhatsz a kiégéssel is, és állandó fáradtság, időzavar és túlhajszoltság lehet az eredmény. Így már egyből két feladatod lesz: megtanulni NEM-et mondani, és a saját kiégésedet kezelni.
  • Lelki, mentális egészség: a te feladatod hogy odafigyelj magadra. Senki más nem ismeri úgy a vágyaidat, az álmaidat, a félelmeidet és a határaidat, mint te magad. Ezért képviseld hitelesen a határaid és vigyázz magadra.
  • Kreatív megoldások: Ha valaki NEM-et mond egy jól bejáratott szokásra, az lehetőséget ad új utak felfedezésére. Még az is lehet, hogy az új út sokkal kreatívabb és eredményesebb lesz, mint a régi szokás.
  • Őszinteség: Ha valamire asszertívan NEM-et mondasz, az lehetőséget ad egy őszinte párbeszédre, ahol közösen kereshetitek a mindkettőtöknek jó megoldást.
  • Példamutatás: A munkatársaid, akiknek lehet hogy szintén nehéz NEM-et mondaniuk, példaként tekinthetnek rád. Bátorságot nyernek és tanulhatnak tőled, így alakítotok majd ki egy sokkal egészségesebb és őszintébb működést.
  • Hatékonyság: Ha a csapat tud NEM-et mondani, az segít fókuszálni: csak az a feladat kap majd figyelmet és támogatottságot, ami igazán fontos és értékteremtő a csapattagok szerint is. Ez növeli a motivációt, a hatékonyságot és az elköteleződést.

Hogyan mondjunk NEM-et?

  • Vedd komolyan önmagad – Azt mondod, ez a kis feladat még belefér…ha kicsi a feladat, pont jó arra, hogy gyakorold a NEM-et mondást
  • Készülj fel a lehetséges konfliktusra
  • Lehet, hogy nem is lesz belőle konfliktus és majd magad is meglepődsz azon, hogy ez ilyen egyszerűen ment
  • Gyakorold a 4 lépéses asszertív kommunikációt:
    • Megfigyelés: Objektíven, tényszerűen leírom azt a helyzetet, ami hátráltat abban, hogy nekem jó legyen.
    • Kifejezem az érzéseim. Csak magamról kommunikálok, a másikról nem fogalmazok meg semmilyen értékítéletet.
    • Megfogalmazom a szükségletemet, amit ki szeretnék elégíteni.
    • Egyszerűen és röviden megfogalmazom a kérésemet. Fontos, hogy a kérésem a jelenre vonatkozzon, konkrét és megvalósítható legyen.
  • Gyakorolj kis rizikójú helyzetekben. Nem kell feltétlenül a CEO-val kezdeni a NEM-et mondást. Gyakorolhatsz barátokkal vagy kollégákkal. Például kezdheted azzal, hogy ha valaki kölcsön kér tőled valamit, megviszgálod magad, és ha nem szívesen adod kölcsön, akkor NEM-et mondasz rá. Vagy a kávázóban, ha hideg kávét kapsz. Nyugodtan mondhatod hogy ez számodra NEM megfelelő és hogy friss, meleg kávét szeretnél. Kezd kicsiben, meglátod, egyre több dologban mersz majd kiállni magadért és a saját jóllétedért.

És végezetül, álljon itt az asszertív jogok listája, melyet Robert E. Alberti és Michael L. Emmons készítettek 1974-ben. Ez a felsorolás azóta bővült, több verzió is létezik, de már ez az eredeti lista is elgondolkodtató. Ha bizonytalan vagy a határok meghúzásában, vesd össze a mindennapjaidat ezzel a felsorolással, így megtudhatod van-e még valami, amit érdemes átgondolnod:

  1. Jogod van ahhoz, hogy megállapítsd, mi fontos neked és mi nem.
  2. Jogod van ahhoz, hogy tisztelettel bánjanak veled!
  3. Jogod van ahhoz, hogy nemet mondjál anélkül, hogy bűntudatot éreznél.
  4. Jogod van ahhoz, hogy hibát kövess el – és vállald a következményeket.
  5. Jogod van ahhoz, hogy meghallgassanak, és komolyan vegyenek.
  6. Jogod van ahhoz, hogy megváltoztasd a véleményed.
  7. Jogod van ahhoz, hogy azt mondd: „nem tudom”.
  8. Jogod van ahhoz, hogy amiért fizetsz, azt meg is kapd.
  9. Jogod van ahhoz, hogy ne képviseld az érdekeidet.
  10. Jogod van ahhoz, hogy megbetegedj.
  11. Jogod van ahhoz, hogy kérjed, amit szeretnél.
  12. Jogod van ahhoz, hogy információt kérj szakmabeliektől, beleértve az orvosokat is.
  13. Jogod van ahhoz, hogy kifejezd saját érzéseidet és véleményedet!

Természetesen ne felejtsük el, hogy nemcsak nekünk van ezekhez a pontokhoz jogunk, hanem a másiknak is épp ugyanezek az asszertív jogok járnak. Jó érzés olvasni, hogy ehhez mind jogosultságunk van, csakhogy ez a jog a másikkal szemben egyben kötelesség is. És ha épp a másik mond nekünk NEM-et, az éppen annyira fontos, mint a mi NEM-ünk.

Referenciák: